Ik probeer het kort samen te vatten, maar het was een schat aan informatie. Zijn start is een bijna open deur. Slechts in een crisis zijn mensen geneigd alles ter discussie te stellen en na te denken over fundamentele veranderingen. Hij weidde uit over de manier waarop bedrijven de boot miste of juist de aansluiting kregen. Een willekeurig voorbeeld was Nokia. De firma die ooit aan de wieg stond van een wereldrevolutie als het gaat om mobiele telefonie, maar die nu volledig kopje onder gaat, omdat de uitvinder van destijds nu aan het roer staat en niet mee wil in de stroom van ipad, pda's etc. Een uitdrukking die daar bij past:
Power is the ability to afford not to learn! Iets wat ze dus bij Nokia goed begrepen hadden.....
Hij gaf een viertal suggesties.
Ten eerste: Verandering van houding en denkpatroon. Get beyond denial. Stop met ontkennen dat er veranderingen aankomen, geef toe dat het er is en niet over gaat. Als voorbeeld de platenmaatschappijen die eerst de cd afkraakte, toen het downloaden aanvielen en nu nog niet doorhebben dat artiesten doorbreken via youtube. Stop met ontkennen. onder hetzelfde onderwerp: zoek de dissidenten en critici in je organisatie. Zijn de bron die je moet gebruiken om te verbeteren.
Ten tweede: Creëer opties voor verandering. Als voorbeeld geeft hij Google dat zijn medewerkers de ruimte geeft om in werktijd te experimenteren. Soms levert het niks op, maar als er 10 goede ideeën komen uit 1000 ideeën ben je spekkoper.
Ten derde: Werk aan de politiek van een organisatie. Nu nis het zo dat ergens in de top de mensen zitten die strategische veranderingen initiëren en financieren. Het 'volk' volgt en voert uit. Als voorbeeld gaf hiujh een bedrijf waar elke medewerker een virtueel bedrag kreeg om een idee uit te werken. Ze moesten 1 medestander vinden. Deze ideeën kwamen samen, er werd een top tien van gemaakt door peers. Als er voldoende bod voor was kreeg het idee echt geld en werd het project uitgevoerd. De bedenker profiteerde daar ook van mee.
Tot slot een bijna existentiële afsluiter. Ga voor passie. Als voorbeeld haalde hij het programma aan waarbij elk kind op de wereld voor 100 dollar een computer moet hebben.
Zijn 'boodschap' eindigt met: Je hebt zelf de kracht om de organisatie te veranderen, laat het niet van anderen afhangen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten