Een sessie verzorgd door John Fritz en Lynne M. O'Brien van Duke University.
Tijdens deze sessie horen we hoe zij omgaan met de scholing van docenten. Alle bekende verhalen komen voor het voetlicht. Docenten hebben geen tijd. Ze willen wel ondersteuning, maar dan liefst direct en ter plaatse. Deze collega's hebben onderzoek gedaan naar de vragen die er op hen afkomen. Op grond daarvan zijn ze aan de slag gegaan met de scholing. Een tweede bijkomende doelstelling was dat deze dienst ook hun directie wilde informeren over de stand van zaken betreffende het gebruik van IT (voornamelijk Blackboard) door docenten per afdeling.
Wat betreft de scholing hebben ze de conclusie getrokken dat het weinig zin heeft generieke cursussen te geven. De belangstelling daarvoor is minimaal. Uit een enquĂȘte kwam dat docenten het liefst persoonlijke ondersteuning hebben.Op de tweede plaats kwamen doelgerichte workshops (bijvoorbeeld: hoe gebruik ik adaptive release). Een goed ingerichte online ruimte kwam al op de derde plaats, in een rij van 7. Dit was goed te realiseren en daar hebben zij zich op gericht. Omdat uit onderzoek ook duidelijk werd dat leren van collega's hoog werd gewaardeerd zijn er filmpjes van collega's gemaakt, die in 5 minuten uitleggen hoe bijvoorbeeld het portfolio werkt. De digitale ruimte is zo ingericht dat ook duidelijk is wie te benaderen is voor verdere vragen.
Om de directie (maar ook collega's) te informeren werden de statistieken van Blackboard gebruikt. Deze worden in een nieuwsbrief gezet en bekleed met tekst. Zo staat er bijvoorbeeld in, per afdeling, hoeveel actieve cursussen er zijn. Ook het aantal keren dat de database met vragen en filmpjes is benaderd en of er contact is geweest met de afdeling support. Deze nieuwsbrief wordt aan iedereen in de school gestuurd.
Samenvattend is het een slimme, praktische manier om scholing te bieden (naast doelgerichte workshops) en geeft het transparante informatie aan de gebruikers en directie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten