donderdag 14 oktober 2010

Top 10 questions to consider when implementing social media


Met dank aan de collega's van Avans Hogeschool in Breda. Hieronder een mash-upo van hun verslag en het mijne.

Top 10 Questions to Consider When Implementing Social Media: Perspectives of Different Campuses (Universities of Colorado, Wisconsin-Milwaukee, Montclair en Pensylvania) Shannon Ritter, Tanya Joosten en AJ Kelton.

1.How do You define social media?Iedereen heeft zijn eigen definitie. Eentje die ik heb gehoord: een pure vorm van ‘community building’.

2.How is your campus implementing the use of social media?
Iedereen doet dat anders. Wat de sprekers met elkaar eens zijn is dat je in ieder geval niet moet proberen is om criteria te hanteren. Of om de ontwikkeling te stroomlijnen in de zin van beheersen of controleren. Verder kun je niet echt spreken van implementatie, dat staat eigenlijk haaks op de term 'social media'.

3.What are the costs associated with implementing the use of social media for staff, faculty and students?
Social media op zichzelf zijn gratis. Het kost je tijd om eraan te wennen. En om het te snappen wat het voor het onderwijs kan betekenen. Tip: zoek naar mensen die social media al gebruiken, laat hen voorbeelden geven en massa creëren.

4.What can students, instructors and administrators do with social media?
Deze vraag wordt deels beantwoord. Het is een manier is om de studenten te bereiken. Zorg wel dat je weet wat je er mee wil in je onderwijs. Wat is het pedagogische doel? Kijk daarna welke tool je wilt gebruiken, facebook, twitter of iets anders.

5.How do we teach students and faculty to use social media? How long does it take?
“You can model, not teach!”In het Nederlands, zorg voor goede voorbeelden van jezelf. De docent als voorbeeldfunctie. Kun je laten zien waar jij twitter voor gebruikt, dan kun je je studenten daarin stimuleren.

6.Do students and faculty like using social media?“Students want to be connected.” Maar niet gecontroleerd. Dus het is niet de bedoeling dat je vriensdjes wordt met hen op hyves, maar als de school naar hun persoonlijke hyves pagina info wil sturen is die welkom.

7.What concerns should we have about privacy in our use of social media?
“There is no privacy!” Houd zelf je publiek in de gaten en datgene wat je wilt delen. Houd een scheidslijn aan tussen werk en privé. Wat je niet op de voorpagina van de Telegraaf wilt lezen moet je ook niet twitteren!

8.What are some best practices when using social media?
Groot voordeel: Je kunt informeren, zonder te pushen. “Try to understand the culture.” Het gebruik van fan-sites in facebook geeft goede resultaten. Andere tips: ken je publiek, houd het simpel en open.

9.How do I evaluate the impact of social media?
Twee vragen: Wat wilde je bereiken? Wat wil je verbeteren? Maar in elk geval moet je evalueren en de sprekers nodigen ons uit om zeker ook te publiceren via twitter, facebook of welk ander platform.

10.This one’s all you! Let’s hear your questions!

Een van de vragen betrof het pesten op internet. De antwoorden gaan allemaal in de richting van: pesten gebeurt nu ook, wat iemand op de muur van het toilet schrijft kun je ook niet voor zijn. Oftewel, ga er mee om zoals je ook nu met pesten omgaat.
Een andere vraag ging nog even in op het gebruik van twitter in de klas. Een van de sprekers gaf het voorbeeld dat leerlingen naar haar mochten twitteren. Echter de meeste vragen waren al beantwoord door mede leerlingen voordat zij haar telefoon had geopend. Alleen die vragen bleven over die niemand kon beantwoorden. Wat wil je nog meer met social media in de klas?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten